Geschiedenis van de scouts!

Voor het ontstaan van scouting en de geschiedenis van scouting in het algemeen
verwijzen we jullie door naar de website van Scouts en Gidsen Vlaanderen.
Hier staat het volledige overzicht van de geschiedenis. Wij zouden het niet beter kunnen doen.

Het ontstaan van Scouts St. Servaes.

De opstarting.

moeze
Het verhaal begon in De Panne. Daar woonde een pastoor EP Valentin Nelissen die ter plekke zeer goede contacten had met een scoutsgroep en waar hij aalmoezenier was van de groep gedurende vele jaren. Deze groep bestaat nog steeds onder de naam VVKSM St. Pieters (W14/11G). Het bisdom wees pastoor Nelissen in 1973 een nieuwe missiepost toe en werd overgeplaatst naar Koninksem, een kerkdorp van Tongeren. Hij gebruikte zijn ervaring bij de uitbouw van het parochiale leven en ook hier zag hij dat er nog plaats en behoefte was aan een jeugdbeweging. Deze groep werd genoemd naar de patroonheilige van Koninksem, de heilige St. Servatius en kreeg de naam St. Servaes (L16/12G).

De beginjaren.

De officiële start van onze groep was op 11 oktober 1975. Hiermee werd pastoor Nelissen officieel aalmoezenier en groepsleider van de groep. Valentin, al snel De Moeze genoemd, zocht enkele enthousiaste mensen bij elkaar die in leiding wilden staan. De eerste leidsters van de groep waren: Greet Adams, Regina Adams, Marie-Ange Picard en Bernadette Proesmans. De Moeze had enkele mensen uit St. Truiden gevonden die bijstand leverden bij de opstart van de werking. Nadien gingen ze zelf verder met de uitbouw van de groep. Bij de start in 1975 bestond de groep uit De Moeze, 4 leidsters en een 15-tal leden, zowel jongens als meisjes.

groepsfoto1981

Alle leeftijden werden bij elkaar geplaatst wegens het beperkte aantal leden, die trouwens meestal nog jong waren. De activiteiten vonden plaats op vrijdagavond op de parking van het parochiecentrum of in “verboden weilanden”, want ander speelruimte was er niet. Bij slecht weer of binnenactiviteiten had de groep de beschikking over het balkon van de nog niet vernieuwde parochiezaal in Koninksem. Elke activiteit werd afgesloten met een 10 minuten durend gebedje onder leiding van De Moeze.

Op zondag 29 juni 1980 werd het eerste lustrum van de groep gevierd. Ter gelegenheid hiervan werd met hulp van de Kerkfabriek het grote lokaal boven de parochiezaal in Koninksem bijgebouwd. Het leden aantal was ondertussen gegroeid tot een 40 tal leden en een 10 leiding. De groep kon nu worden opgesplitst in verschillende leeftijden. De Welpen – Kabouters werden opgericht, dit waren de jongste leden. De oudere leden werden onder de naam Jonggidsen – Jongverkenners samengebracht.

In 1985 werd het 10 jarig jubileum gevierd. De groep bestond dat jaar uit een 40 tal leden en 9 leiding en De Moeze. Voor dit jubileum werd er in de paasvakantie van 1985 ook een buitenlands paaskamp georganiseerd. Dit had plaats in Forder – Hornback in Tirol.

De volgende jaren veranderde er niet zoveel. De groep draaide rustig verder. Maar ook deze groep vormde helaas geen uitzondering op de regel dat ook in de beste verengingen na een tijdje “ambras” ontstaat. Na een onenigheid in de leidingsploeg werd de handdoek in de ring geworpen op het einde van het kamp. Vanaf augustus 1987 bestond de groep St. Servaes enkel nog op papier.